En stund vid bloggen

När dagarna går i ett från morron till kväll känns stunden vid bloggen alltid lite lyxig faktiskt. Att få sitta ner, plita ner sina tankar och funderingar (både negativa och positiva) men framförallt att få gå in på alla bloggkompisars sidor och läsa om deras dag eller funderingar om livet.

Jag tycker att det är helt fantastiskt att man får ta del av en persons vardag på det vis som bloggen möjliggör. Små banala tankar och händelser såväl som stora dramatiska. Ett litet steg för mänskligheten, ett stort steg för bloggaren....

När jag har fastnat för bloggar har det ofta varit personer som jag känner att jag har någon berörningspunkt med, som har gjort saker som jag beundrar eller kanske tom avundas lite :-)

En liten presentation följer här:

Kusin Karin - Är som det låter min kära kusin uppe i Stockholm. Eftersom vi tyvärr inte träffas så ofta är det himla roligt att få ta del av hennes vardag ändå, se bilder på barnen, och få vara med på hennes resor. Vi är skyttar båda två och gemensam nämnare är definitivt rastlöshet, passionen över att resa och hektiskt vardagsliv. Vi är båda två väldigt bra på att prata och jag många fina minnen från hennes barndomshem i Dalarna. Hoppas att vi ses snart kära kusin!

Anna i Malaga - Anna är svensk men bor i Malaga på spanska kusten. Hon är nog en sån jag kan vara liite avundsjuk på ibland.... :-) Malaga verkar vara jättefint och de verkar bo väldigt vackert vid havet. Anna berättar ofta om intressanta aspekter från den spanska kulturen ur en svenskas perspektiv. Många intressanta iakttagelser och analyser blandat med komiska situationer. Jag känner igen en del från den italienska kulturen och nickar ofta igenkännande... tack Anna för dina roliga och intressanta texter.

Var Dags Glimtarn - Joodå, henne kan jag också vara lite avundsjuk på ibland ;-) Hon och hennes familj gjorde det som jag ibland har lekt med tanken på. De sålde allt här i Sverige och drog till Italien. Coolt! Nu har de hamnat i Schweiz och delar med sig av tankar kring landet de bor i men också härliga berättelser om hennes barn. Båda stora och små händelser. Tankar kring flytt till Sverige eller inte dyker upp och jag följer med spänning hennes funderingar :-)

Sara - En utav mina äldsta bloggkompisar som jag har följt genom några stycken bloggar... Otroligt duktig på att skriva och hon delar med sig om det mesta, både sorg och glädje. Precis som mig älskar hon Italien! Det var tomt när hon inte bloggade på ett tag, men nu är hon back in business:-)

Åsa - Åsa bor också i Italien så självklart är jag lite avis på henne med ;-) Dessutom håller hon på att bygga ett hus som verkar bli jättefint och tillökning i familjen väntas visst också ;-) Följer med spänning hennes vardag. Och sen verkar hon älska hundar lika mycket som jag:-)

Tonårsbloggen - Underbara texter och hon har tonåringar som jag... behöver jag säga mer :-)

Tyvärr är det många bloggar jag saknar som inte finns kvar... aha, gaggan m.fl Rest in peace! Och snälla, kom tillbaka nån gång :-)

Tack alla för underbara lässtunder vid bloggen! 

Kommentarer
Postat av: Var dags glimtarn

Ciao Gioia! Ja flytta ni med! : )(så slipper du vara avis *S*)Jag är smickrad att du läser hos mig och jag instämmer, det är rätt fantastiskt att få ta del av andras glädje, sorg och även att dela ytligheter. Ha en fin dag!

2008-02-21 @ 09:44:48
URL: http://vardagsglimt.blogspot.com
Postat av: Sara

Det känns ju som om vi känner varandra sedan flera år! Jag är glad att du följt med mig när jag irrat rung bland mina bloggar... :-)

2008-02-21 @ 10:07:35
URL: http://piccolinas.blogspot.com
Postat av: gioia

var dags glimtarn:Ha en fin dag du med :-)

sara: Håller med. Och det är klart jag följer med... jag har ju också bytt lite bloggar. Omväxling förnöjer ;-)

2008-02-21 @ 11:04:57
Postat av: Asa Eden

Jag bugar o bockar och kan garantera att "il piacere" ar omsesidigt!!!

2008-02-21 @ 17:36:53
URL: http://www.silvia.blogg.se
Postat av: gioia

åsa: Och visst stämmer det där med hundar va?...:-)

2008-02-21 @ 20:36:41
URL: http://gioia.webblogg.se
Postat av: Anna Malaga

Tack själv!
Jag längtar ibland till Smâland, och det du skriver om tonâringar inger ju hopp inför framtiden. ;-)
En frâga: vad tycker du om barnens skola där du bor? Alla ârskurser?

2008-02-22 @ 07:41:14
URL: http://nyttundersolen.blogspot.com
Postat av: gioia

anna: Jag måste nog säga att skolan där vi bor är helt ok. Mobbing verkar tex inte förekomma utan man bearbetar problemet direkt när det uppstår och pratar även mycket om det överhuvudtaget. Det jag däremot inte har tyckt varit bra är dessa ständiga lärarbyten och klassammanslagningar och ytterligare klassammanslagningar på högstadiet vilket kanskeinte alltid skapar den balans man skulle önska. Framförallt i högstadiet där betygen börjar är det ju viktigt att eleven känner sig trygg med läraren och inte ska behöva lära känna en ny hela tiden... tummen ner där, därmed inte sagt att detta är unikt för våra skolar här nere.Sen tror jag att respekten gentemot läraren är sämre här i Sverige än var den kanske är hos er... eller har det kanske förändrats även där.
Men överlag tycker jag att skolan har fungerat helt ok från 1:an till 9:an :-)

2008-02-22 @ 10:07:39
URL: http://gioia.webblogg.se
Postat av: Asa Eden

Jomenvisst! Har beslutat att inte aka till hundgarden under graviditeten och saknar mina AAAAAAAAAAAAALSKLINGAR sa mycket!
Ps. ska nog skriva en artikel om hundgarden for en svensk tidning, hjalp garna till med tips om vad man eventuellt skulle vilja veta. Tackar!
Arrivederci!

2008-02-22 @ 10:55:20
URL: http://www.silvia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0