Ja dessa barn

När barnen var små var det sällan några problem att roa dem när man hade en ledig dag tillsammans. Då bodde vi i Märsta utanför Stockholm och ett populärt tillhåll var ex. strandpromenaden i Sigtuna där man kunde mata änderna som plaskade runt i Mälaren. Mina barn älskade att mata fåglar och med lite picknick på det så var dagen fulländad... då.
Att åka på olika köpcentrum var också populärt. Oftast fanns det en lekplats för barnen att roa sig på och man tog några rundor i butikerna. Kanske en lunch på Mc Donalds, Happy Meal med rolig leksak, och bollhav.
Simhallen var förstås en höjdare. Då.

Idag är det lite klurigare.

Igår tog jag en ledig dag från jobbet och jag och barnen skulle hitta på något tillsammans. Staden vi bor är ju på tok för liten för mina barn numera, för mig med iofs. Oftast blir det att vi åker till grannstaden Kalmar istället där utbudet av både butiker och restauranger känns lite roligare. Maken jobbade så jag var ensam med två egensinniga tonåringar. Först var väl inte sonen jätteroad av idén " Ska jag gå med dig och M, palla...."
Att  vara 13 år (snart iaf) och traska på stan med mamma och syrran är inte höjden av coolhet. Och man kan ju stöta på kompisar...

Men han fogade sig i situationen och vi drog iväg jag och mina små älsklingar. Lite shopping och en god lunch skulle bli trevligt.
 
Första problemet blev ätandet.
1) Glöm Mc Donalds... "trist, vi äter ju alltid där". Kom inte ens upp i diskussion faktiskt .

2) Sushi... samma där. Det är bara jag som är intresserad av det. Dottern gillar Yakiniku iofs men det serveras tyvärr inte på vårt sushihak.

3) Kinabuffé..."Nej mamma, jag är inte så sugen på det". Tycker dottern. Sonen ville gärna äta det däremot. Fast på Ming Palace eftersom han åt på Thai Silk med sin kompis häromdagen. Jag gillar Thai Silk. Vi skippar kinabuffé.

4) Pizza... står alltid högt på mina barns lista. Personligen kände jag mig inte jättesugen på en vanlig pizza med  riven smältost och trist skinka så mitt förslag var Pizzeria Italia som gör "riktiga" pizzor med färsk mozzarella, härliga tomatsås, kanske lite parmaskinka och ruccola... "Ja" tyckte dottern som älskar en äkta napolitansk Margarita. "Nej" tyckte sonen som var sugen på pizza med curry, banan och oxfilé...

5) Annars en vanlig mysig lunchrestaurang med vanlig mat... började jag. Men nej.

Suck! Det blev pizzerian, den vanliga. Och visst slank maten ner och vi blev alla mätta. Till slut.

Kungshallen i Stockholm är genialt när man ska äta och alla har olika smak.

Shopping då. Dottern gillar att fynda så affärer som H&M, Gina Tricot och VeroModa står högt i kurs för henne. Roliga kläder till bra priser. Tycker inte sonen förstås. "Mamma, palla och gå på tjejaffärer"

Sonen tycker däremot att Stadium och Intersport är jättebra affärer. Men det tycker förstås inte dottern.

"Asså, jag vägrar gå på Stadium, jag får väl gå in på H&M själv då"

"Åh, om du ska in på Gina med M väntar jag utanför..."

Kan man dela sig i två?

"Aldrig att jag går in på Glitter"

"Ska vi vara länge här på Intersport. Jag mår typ illa..."

Vid reaställen på H&M.

"Åhh, jag har ont i axeln. Behöver nog sitta ner lite..."

Tack och lov finns MQ och Kompaniet som är sonens favoritaffärer, men som även dottern gillar. Förrutom att hon tycker att det är lite dyrt. Det kommer nog sonen också komma på sen när han ska ha sitt eget barnbidrag att handla för.... eller...

Jag försökte tålmodigt hänga med och stärkte mig med supergod takawaylatte från Spresso Bar. Och trots allt blev det en mysig dag.

Ikväll får jag sitta framför melodifestivalen alldeles själv :-(  Maken ska kolla italiensk fotboll (heligt!)
sonen är inte intresserad, och dottern är med en kompis. Mamma och dom är hos syrran i Stockholm och jag är inte alls avis. Nädå.

   


 

Kommentarer
Postat av: Anonym

du sa inte alls "annars en vanlig mysig lunchrestaurang med vanlig mat"? =)

jag är inte helelr avundsjuk på mormor å dom, inte alls

2008-02-23 @ 17:25:41
URL: http://danilobava.webblogg.se
Postat av: gioia

kära son: Johodu, men det var ingen som uppmärksammade det bara ;-)

2008-02-23 @ 17:31:32
URL: http://gioia.webblogg.se
Postat av: Sara

Tur att du hade kaffet i alla fall! ;-)

2008-02-23 @ 19:27:46
URL: http://piccolinas.blogspot.com
Postat av: gioia

sara: Ja,den är faktiskt riktigt god, mald från färska kaffebönor i riktig maskin,som en äkta latte...slår nog Seven Eleven tom ;-)

2008-02-23 @ 22:19:29
URL: http://gioia.webblogg.se
Postat av: Var dags glimtarn

Aha, är det så jag kommer att få det lite längre fram :) Tror det får bli bio istället då
*S*

2008-02-25 @ 09:43:10
URL: http://vardagsglimt.blogspot.com
Postat av: gioia

Vardagsglimtarn: Joodå, bio är jättebra... om du hittar en film som passar en 16-årig tjej och en 13-årig kille :-) samtidigt...

2008-02-25 @ 11:49:32
Postat av: Anna Malaga

Var i Kalmar ligger den pizzerian?

2008-02-26 @ 20:57:24
URL: http://nyttundersolen.blogspot.com
Postat av: gioia

anna: På Storgatan mitt i stan, sen finns det en som heter Pizzapalatset som också gör såna goda pizzor, ligger på Drottning Margaretas väg, och snart har vi en pizzeria med äkta napolitanska pizzor (ägaren är napolitanare) som kommer att ligga vid Larmgatan :-)

2008-02-28 @ 20:24:45
URL: http://gioia.webblogg.se
Postat av: gaggan

Jag gillar vart det här lutar åt! Jag har sett antydningar i både Danilos blogg och här att en eventuell flytt hitåt inte är omöjligt. Och svara inte på det nu, låt mig leva i den fantasin ett tag... :-)

2008-03-05 @ 12:26:09
URL: http://gaggan.blogspot.com
Postat av: gioia

gaggan: eeeh, ok... jag svarar nog inte på det då ;-)

2008-03-05 @ 22:04:09
URL: http://gioia.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0