Plugg

Igår kände jag mig som ung på nytt ;) Jag och dottern satt och tragglade Naturkunskapen eftersom hon skulle ha prov i Miljökunskap (försurning, fotosyntyesen, växthuseffekten osv). Hon hade massor med instuderingsfrågor som vi gick igenom och även om det absolut inte har varit mitt favvoämne så var det ändå riktigt intressant... och jag slog i boken och läste på nätet, den kemiska formeln för fotosyntesen, hur man kan minska övergödningen i Östersjön, riskerna med ämnet DDT, och de negativa jonerna nånting versus de positiva metalljonerna... 

Jag älskar att lära mig nya saker och jag blir så impad av dottern som verkar ha riktigt bra koll på sånt här. Det är nästan så att jag också ville vara 16 och plugga in det här nya och fixa MVG på provet... ;) När jag pluggade mellan 2000-2003 bara älskade jag det och jag skulle lätt sätta mig i skolbänken igen.

Resultatet vet vi ju förstås inte än men jag fick ett SMS där det stod "provet gick bra :)"  och sen får det bli som det blir. Vi brukar försöka tjata på barnen att det viktigaste är inte att få bästa betyg utan att man har gjort sitt bästa i slutändan. Betyget får bli en bonus.

Nästa projekt är en analys av en novell skriven av Tcheckov... jag gnuggar redan händerna :)

Kommentarer
Postat av: Angelica

Ja, så här i efterhand kan man inte riktigt förstå varför i hela friden det var så himla tråkigt! Tänk vad smart och allmänbildad man hade varit om man hade tagit till sig allt som man "tvingades" lära sig i skolan istället för att bara plugga till proven.

2008-10-23 @ 08:21:58
URL: http://vidlund.blogg.se/
Postat av: gioia

angelica: Ja, när jag var tonåring och pluggade tyckte jag att det var supertrist, men när jag pluggade i vuxen ålder var det ju en helt annan sak, då uppskattade man verkligen själva lärandet :)

2008-10-23 @ 08:32:27
URL: http://gioia.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0