Matutmaning

Jag har blivit utmanad av  Karin (http://www.svenssonliv.blogspot.com/ ) att lista mina fem äckligaste maträtter...

Jag är en riktig allätare och tycker om det mesta mer eller mindre men om jag nu ska tänka ut fem riktigt äckliga maträtter så får det bli följande:

1) Levergryta. Har försökt flera ggr men jag kan bara inte få ner det. En gång blev jag dessutom magsjuk i samband med det och då var det liksom bara kört.

2) Blodpudding. Jag tycker att det luktar gott faktiskt, gjorde det några ggr när barnen var små, men jag har aldrig förmått mig att äta det själv. Tanken att jag skulle äta något som är gjort på blod får mig otroligt äcklad.

3) Sniglar. På det glada åttiotalet beställde jag sniglar några ggr på restaurant och fick för mig att jag tyckte det var sååå gott... sen ett antal år senare fick jag och maken för oss att vi skulle testa det igen, och då var det bara så äckligt. Den där sega konsistensen och tanken på att det var slemmiga sniglar jag satt och åt fick mig att spotta ut det för sista gången. Urk!

4) Trippa.

 I Napoli älskar alla Trippa. Och jag mår illa bara av tanken att jag skulle äta något sådant. Det är typ bitar av komage och andra konstiga saker på kon som man äter med pressad citron. Urk, urk, urk. För övrigt älskar jag det italienska köket ;)

5) Fisk med en massa småben i. Jag älskar fisk i alla former bara det inte är en massa små, små ben i. Jag får rysningar när jag tänker på att sitta och äta överkokt fisk, där man hela tiden får sitta och peta ur små ben för att inte sätta dem i halsen, när man känner de i munnen liksom. Blä och usch. 

För övrigt vill jag bara säga att samma mat kan vara både jättegod och superäcklig, beroende på hur man tillagar det. Mat som lagas med kärlek och känsla blir alltid gott men gör man det inte så kan vad som helst smaka äckligt.
Ikväll lagade jag tex köttfärslimpa till middag. Barnen gnällde direkt " asså köttfärslimpa, jag har för mig att det är äckligt. Iaf i skolan..."  

Lugn och fin, sa jag och fyllde köttfärsen med parmaskinka, mozzarella och ruccola... till det gjorde jag ungsrostade rotfrukter och potatis med timjan, olivolja och kryddor. Av skyn gjorde jag en god sås... Och självklart tyckte barnen att det var jättegott. För dem var köttfärslimpa det samma som den trista, torra som serveras i skolan med sönderkokta potatisar, och det klart att det inte känns särskilt lockande, kanske rentav äckligt. Så mycket handlar om hur man lagar till maten också... :)

Men de maträtter jag listat ovan kommer jag nog aldrig att gilla, hur väl de än tillagas :)

Jag skickar vidare utmaningen till gaggan, Sara och Angelica! (Asså, hur länkar man med bara namnen?) 

Kommentarer
Postat av: Angelica

Så här gör du:

1. Markera namnet.

2. Klicka på den lilla kedjan där du kan välja fetad stil osv.

3. Skriv i url:en i rutan som kommer upp.

4. Klicka på "Skapa".



KLART!

2009-02-19 @ 21:29:55
URL: http://vidlund.blogg.se/
Postat av: Sara

Utmaningen fixad. :)

2009-02-19 @ 21:48:36
URL: http://viamessina.blogspot.com
Postat av: gaggan

Hihi, vad lustigt. Jag tänkte göra köttfarslimpa idag eftersom Måns tjatar om det hela tiden. Har inte lagat det på flera år.

2009-02-20 @ 09:33:36
URL: http://www.gaggan.blogspot.com'
Postat av: Karin Berg

Levergryta som är min absoluta matfavorit och klimpsoppa då :-)

2009-02-20 @ 11:57:46
URL: http://www.svenssonliv.blogspot.com
Postat av: gioia

angelica: Man tackar :)



sara: Lysande;)



gaggan: Konstigt :) Men gör den som jag gjorde den, det blev jättegott :)



Karin: Klimpsoppa kommer jag ihåg när jag åt hemma hos dina föräldrar och det tyckte jag var gott, men levergryta... nej tack :)

2009-02-20 @ 22:20:56
URL: http://gioia.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0