Vilken dag!

Åh vilken dag det blev igår i Göteborg! Det blev en lång, rolig, uttröttande, annorlunda och jättehärlig dag :)

Vi kom iväg vid 5.15 på morronen med vår buss, och alla var lite morrontrötta men på ett himla gött humör. Resan dit gick jättebra men när vi sen kom fram till Götet strulade det till sig. Vi var utrustade med GPS men den flippade ur totalt eftersom det var vägarbeten och ändrade vägar precis överallt, så vi snurrade runt en bra stund och lyssnade till GPS:ns råd att "göra en laglig u-sväng" där det absolut inte gick, och "svänga höger" där det inte gick osv. I princip förlorade vi en timme bara på det, så när vi äntligen kom fram till Eriksbergshallen som det hette där Idol-uttagningen var, så var kl. 10.00, så gissa om kön var lång....

 Här var början på kön, de hade stått sen kl. 6 på morronen...

 Och här fortsatte den att ringla sig fram...

När vi hoppade ur bilen kläckte mamma ur sig citatet för dagen: "Jag måste gå och leta efter en kö..."  varpå Y (styvpappa) utropade: "En kö! Ja den blir inte svår att hitta!!!!"

Vad mamma menade var förstås att hon skulle hitta slutet på kön där vi snällt skulle gå och ställa oss, men det lät bara så kul eftersom det första som mötte oss när vi kom fram var just världens längsta kö :D. Bara den kommentaren fick mig att skratta hela dan... 

Om man säger så här, det var 2200 pers. som hade sökt... och vi kom nästan sist i kön... det var till en början iskallt och blåsigt eftersom vi stod vid havet längs med en kaj. Brrr....
Efter tre timmar hade vi kanske kommit fram till hälften och då var vi några som kapitulerade och gick och satte oss i bilen, totalt stelfrusna, men Idolsökarna och mamma kämpade på. När de äntligen hade kommit fram till själva plattformen framför ingången fick vi den roliga nyheten att alla inte fick följa med in när det väl var dags, utan bara en per sökande, så den ekvationen insåg vi omgående att det skulle inte gå ihop, då vi bara hade tre sökande, med oss...

Skit!

I det läget var min son grymt uttråkad, och min dotter låg och sov i bilen, så då bestämde jag att jag och barnen istället skulle ta bussen in till stan och göra det bästa av situationen och strosa runt  där eftersom det skulle ta många timmar till och vi då ändå inte skulle kunna komma med in. Och det var ett bra beslut. Jag och barnen fick en helt underbar dag i härliga Göteborg. Vi hade sån tur att solen tittade fram och det blev ett helt perfekt vårväder.
 Mina sötnosar på Kungsgatan
Våren hade definitivt kommit till stan
 Vi tog spårvagnen till Avenyn och gick upp och satte oss vid Konstmuséet, njöt av solig vårvärme och underbar utsikt över stan...
 Vi åt thaimat (hm, bara resterna kvar här iofs)
 ... och vi drack ljuvlig Chailatte och åt annat gott på Espresso House på NK...
 ... och vi hittade vårt drömboende...
 Och självklart var vi i Nordstan

Ja, det blev verkligen en helt underbar dag och jag är förälskad i Göteborg. När jag var yngre var jag där mycket, men sen har det mest blivit Stockholm. Men det var bara så härligt hela dagen, spårvagnar som vi bara hoppade på, massor med folk, vårsolen som sken. Allt vara bara toppen helt enkelt, det var bara pappa i familjen som saknades.

Ända till åtta var vi kvar innan vi letade upp en buss som skulle ta oss tillbaka till Idolplatsen där det nu hade hänt lite grejer...

Något som vi inte visste om var att alla dessa tusentals människor först fick sjunga för en annan jury innan man visste om man hade gott vidare till själva Idoljuryn, och därifrån plockades det ut endast ett par hundra personer som sen skulle tillbaka till nu på onsdag igen och sjunga för Laila, Bagge och Andreas....
Lillebror med kompis gick inte vidare men lillsyrran fixade det galant. Och det bästa av allt var, att en av personerna i juryn kom springande efter henne när hon var klar och sa att hon var bland de absolut bästa av alla dessa sökande! 

 Min superduperduktiga lillsyrra i Idolsvid :)

Så gissa om vi alla är superspända nu, att hon är duktig vet vi ju redan sen tidigare, men nu börjar det verkligen bli allvar. Kanske blir det trots allt en Guldbiljett till Idol... chansen är ju definitivt mycket större nu... och mamma och Y fick börja planera för ännu en resa till Götet på onsdag tisdag då hon ska få sjunga för den riktiga jyrun...sååå spännande :)

Trots att hon var klar för det var det ändå intervju och fotografering som skulle göras av de som hade gått  vidare så det blev ytterligare ett par timmars väntan där och vid det laget var alla totalt hungriga och slutkörda. Sammanlagt köade mamma och de andra ute i kylan i sex och en halv timme för att sen sitta och vänta ytterligare några timmar innan allt var klart... tufft men ändå värt det utan tvekan!

Vid klockan tre i natt var vi slutligen hemma efter en lång men fantastisk dag i Göteborg, trötta, med ömma fötter men vid ett j-a gott mod. Och lillsyrran är förstås helspänd men lycklig.

Och fortsättning följer förstås!

Kommentarer
Postat av: gaggan

Det här kommer hon fixa! Jag har redan förberett alla jag känner på att de kommer se mig i publiken på fredagkvällarna under hösten. Jag kommer malligt sitta där med en t- shirt som det står "Idol- Antonias storasyster" på. Heja henne! :-D

2009-03-30 @ 16:34:40
URL: http://www.gaggan.blogspot.com'
Postat av: gioia

gaggan: Tror faktiskt också det :) Men det blir imorron tisdag istället som hon ska sjunga före Den Juryn, M ska med också... :) Pirrigt värre!

2009-03-30 @ 17:58:02
URL: http://gioia.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0